کاشی پرسلان چیست؟ (مزایا و معایب کاشی پرسلان)

قرن‌ها است که در سراسر جهان پرسلان به دلیل درخشش زیبا، بافت مسطح، ظرافت و ظاهر زیبایش مورد توجه انسان‌ها قرار گرفته است. امروزه، کاربرد پرسلان به قدری افزایش یافته که این ماده را می‌توان در وسایل مختلفی از عروسک و لوازم تزیینی گرفته تا کاشی ساختمان‌ها یافت. کاشی‌های پرسلان به یکی از محبوب‌ترین مواد در کفپوش منازل تبدیل شده‌اند و در آشپزخانه، حمام و یا راهروی ورودی خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم در مورد ویژگی‌های کاشی پرسلان توضیح داده و به سؤالات رایج شما در مورد کاشی پرسلان از جمله تفاوت‌های آن با سرامیک پاسخ می‌دهیم.

کاشی پرسلان چیست؟

کاشی پرسلان نوعی کفپوش است که از خاک رس بسیار فشرده تشکیل شده که در دمای بالاتر از سرامیک‌های معمولی پخته می‌شود. ترکیب کاشی پرسلان شامل خاک رس همراه با سایر مواد طبیعی است که در کوره پخته می‌شوند. در فرآیند ساخت کاشی پرسلان خاک رس را در دمای بسیار بالا (حدود ۱۲۶۰ تا ۱۳۲۰ درجه سانتی گراد) قرار می‌دهند. به همین دلیل، کاشی پرسلان از سرامیک استحکام بیشتری داشته و تحمل شرایط مختلف محیطی را دارد. از این رو در کفپوش‌های فضای بیرون ساختمان اغلب از پرسلان استفاده می‌شود.

پرسلان به عنوان ماده‌ای با بافت کاملاً یکنواخت و بدون هیچ‌گونه خلل و فرج (غیر متخلخل) شناخته می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود برای استفاده در فضاهای با دمای متغیر و تابش گرمای خورشید گزینه بهتری باشد. به طور کلی، ضخامت کاشی‌های پرسلان مشابه سرامیک است، اما وزن بیشتری دارند. همچنین کاشی‌های پرسلان در شکل‌ها و مدل‌های متنوع‌تری عرضه می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از مردم تمایل بیشتری به این محصول دارند.

تفاوت کاشی پرسلان و گرانیتی

در ابتدا ویژگی‌های کاربردی کاشی پرسلان و گرانیتی را بررسی می‌کنیم. گرانیت با درجه سختی حدود ۶ تا ۶.۵ موس یکی از سخت‌ترین سنگ‌های طبیعی در جهان است. از طرفی، پرسلان از خاک رس کائولینیتی تشکیل شده که پس از پخته شدن به شکل ماده‌ای سخت و مستحکم درآمده است. درجه سختی پرسلان در محدوه ۷ تا ۸ موس قرار دارد؛ در نتیجه درجه سختی پرسلان بیشتر از گرانیت است.

هردوی این کاشی‌ها مقاوم به ترک، لب پر شدن، خراش و همچنین حرارت هستند. پرسلان مقاوم به اشعه ماورای بنفش خورشید نیز هست. همانطور که قبلاً اشاره کردیم،‌ این ماده کاملاً غیر متخلخل است. این ویژگی به شما این اطمینان خاطر را می‌دهد که پرسلان دچار رنگ‌پریدگی یا لکه نمی‌شود. بعلاوه، سطحی امن برای مواد غذایی دارد که هیچ‌گونه باکتری، کپک، یا سایر عوامل بیماری‌زا بر روی آن باقی نمی‌ماند.

اگر گرانیت کاملاً درزگیری شود خواص مشابه با پرسلان را می‌تواند داشته باشد. گرانیت نیز مانند هر سنگ طبیعی دیگری به نگهداری و تعمیر بیشتری نیاز دارد؛ مثلا هنگام تمیز کردن باید از مواد مخصوص استفاده کنید تا باعث ار بین رفتن درزها نشود و ظاهر گرانیت را مات و کدر نکند.

علاوه بر این، گرانیت باید به صورت دوره‌ای درزگیری شود. این کار برخی هزینه‌های اضافی را برای شما به همراه دارد. در مقابل، تمیز کردن و نگهداری پرسلان کمی آسان‌تر است. پرسلان بعد از نصب در آینده نیازی به درزگیری مجدد ندارد.

نحوه تشخیص سرامیک از پرسلان

تشخیص سرامیک از پرسلان در نگاه اول به دلیل شباهت‌های ظاهری این دو ماده کار سختی است. یکی از راه‌هایی که می‌توانید سرامیک را از پرسلان تشخیص دهید این است که سطح کاشی‌ها را بررسی کنید تا ببینید چقدر زبر یا صاف هستند. این کار را می‌توانید هم به صورت چشمی و هم با کشیدن دستتان روی سطح کاشی‌ها انجام دهید. سطح کاشی‌های پرسلان به دلیل داشتن ذرات ریز، از سرامیک صاف‌تر است؛ بنابراین، وقتی کاشی‌ها را لمس کردید و با سطحی ناهموار یا زبر مواجه شدید، می‌توانید مطمئن شوید که پرسلان نیست.

معایب کاشی پرسلان

اگرچه کاشی پرسلان بسیار بادوام است، اما گاهی مخصوصا در لبه‌ها دچار لب پر شدن می‌شود. البته این موضوع ممکن است پس از پایان کاشی‌کاری قابل تشخیص نباشد.

به دلیل ترکیبات و روش ساخت متفاوت کاشی پرسلان، این محصول معمولاً گران‌تر از سرامیک یا سایر کفپوش‌ها است. از سوی دیگر هزینه نصب آن نیز بیشتر است. همچنین نصب این کاشی دشوارتر از سایر کفپوش‌هاست. خصوصا برش این کاشی به تجهیزات تخصصی نیاز داشته و کار آسانی نیست. برای این کار توصیه می‌کنیم از تخصص افراد باتجربه و حرفه‌ای استفاده کنید. وزن این کاشی نیز از سرامیک‌های معمولی بیشتر است.

نصب کاشی پرسلان با دوغاب

دوغاب نوعی ملات ساختمانی است که برای پر کردن فضاهایی که امکان دسترسی به آنها نیست و همچنین آب‌بندی و پر کردن درزها به کار می‌رود. تهیه دوغاب از مراحل اصلی و مهم در نصب کاشی است. این ملات از سیمان، آب و مواد افزودنی ساخته می‌شود. نکته‌ای که در مورد دوغاب باید توجه شود این است که با توجه به نوع کاشی و محل نصب آن، نوع ترکیبات دوغاب، درصد ترکیب آنها و غلظت دوغاب متفاوت است. نکته دیگر روش دوغاب‌ریزی است که بسته به غلظت دوغاب و محل استفاده (آشپزخانه، حمام و …) تفاوت‌هایی دارد. برای نصب کاشی پرسلان معمولاً از دوغاب سیمان استفاده می‌شود که ترکیبی غلیظ از آب و سیمان است. این ترکیب از بادوام‌ترین و محکم‌ترین موادی است که در نصب و درزگیری کاشی‌ها استفاده می‌شود.

کاشی‌های پرسلان جذب آب کمی دارند؛ در نتیجه ممکن است اتصال و پیوند مستحکمی بین کاشی و دوغاب سیمان برقرار نشود. برای رفع این مشکل کاربران از چند روش استفاده می‌کنند، از جمله: اضافه کردن چسب بتن به ترکیب دوغاب، افزودن ترکیب شیرابه سیمان و چسب بتن روی دوغاب (بعد از دوغاب ریزی)، چسب زنی پشت کاشی و سپس کشیدن ماله دندانه‌دار روی دوغاب (جهت افزایش سطح تماس). روش دیگر استفاده از اسکوپ است. به این ترتیب که در پشت کاشی حفره‌های کوچکی (نیم سانتی‌متری) ایجاد کنید و اسکوپ‌ها را با چسب در این حفره‌ها قرار دهید. این عمل باعث می‌شود سطح تماس کاشی با دوغاب بیشتر شده و اتصال محکم‌تری بین آنها برقرار شود.

به عنوان نکته پایانی باید اشاره کنیم که همانطور که در همه کارها علاوه بر دقت، حوصله نیز بسیار مهم است، دوغاب‌ریزی از کارهایی است که باید با دقت زیاد و به آرامی انجام شود. علاوه بر اینکه باید دوغابی با غلظت مناسب تهیه کنید، توجه کنید که دوغاب را به صورت کامل یک دست روی سطح پخش کنید. به دنبال سرعت بخشیدن به کارتان نباشید، زیرا عجله در نصب کاشی به قیمت کم شدن کیفیت آن تمام می‌شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *