چسب آهن، انواع و کاربرد چسب های آهن

چسب آهن چیست؟

چسب فلز که بیشتر آن را با نام چسب آهن می‌شناسند برای چسباندن انواع مختلف مواد به یکدیگر کاربرد دارد اما از آنجا که بیشترین کاربرد را برای چسباندن فلزات دارد به چسب آهن معروف شده است. شاید اولین راهی که پس از شکستن اقلام فلزی به ذهنمان برسد تعویض یا جوش دادن آن قطعه باشد اما این تنها راه نیست بلکه می‌توان از چسب آهن بجای جوش استفاده کرد و بسیاری از وسایل فلزی شکسته را با چسب آهن به راحتی و با هزینه‌ای بسیار کم در خانه تعمیر کرد.

 

چسب آهن پایه پلیمری داشته که می‌تواند انواع مواد مختلف را به هم بچسباند.

انواع چسب آهن

انواع چسب آهن

چسب آهن به طور کلی به 3 دسته چسب اپوکسی، پلی اورتان و سوپرگلو (چسب قطره‌ای) تقسیم می‌شود.

چسب اپوکسی

چسب اپوکسی به طرز غیر قابل باوری محکم بوده و در مقابل فعل و انفعالات شیمیایی مقاوم است؛ به همین جهت از آن ابتدا در صنعت کشتی سازی استفاده می‌شد. اپوکسی نوعی چسب آهن ضد آب بوده که در دو نوع اپوکسی شفاف و دو قلو به بازار عرضه می‌شود. چسباندن سطوح بدون منفذ و یکدست کار نسبتا سختی است. برای تعمیر شکستگی‌های کوچک می‌توان از چسب قطره‌ای استفاده کرد ولی برای شکستگی‌های بزرگ‌تر، اپوکسی کاملا شفاف (crystal clear)  باکیفیت مناسب‌تر است.

چسب پلی اورتان

یکی از انواع چسب آهن خیلی قوی که باید در همه‌ی کارگاه‌ها و خانه‌ها وجود داشته باشد، چسب پلی اورتان است. این چسب با بیشتر مواد مانند فلزات، سنگ‌، فایبرگلاس و لاستیک پیوند محکمی تشکیل می‌دهد. قدرت چسبندگی این چسب بسیار بالا بوده، با رطوبت فعال می‌شود و به سرعت خشک و ضد آب شده و متورم می‌شود. حلال این چسب استون بوده و با استفاده از آن می‌توان تا حدی چسب‌های اضافی را پاک کرد.

چسب سوپر گلو

چسب قطره‌ای یا سوپر گلو تنوع بسیار بالایی داشته و برای چسباندن شیشه، سنگ، پلاستیک و برخی قطعات فلزی مناسب است. این چسب بی‌رنگ بوده و پس از استفاده رنگی روی کار به جا نمی‌گذارد.

مزایای چسب آهن

  • قدرت و چسبندگی بالا
  • دارای مواد ضد اکسایش
  • تقویت کننده و افزاینده چسبندگی
  • مناسب برای استفاده در محیط‌های باز
  • پرکاربرد در مصارف صنعتی و خانگی
  • مقاومت حرارتی بسیار بالا
  • استفاده سریع و آسان
  • مناسب برای کارهای ظریف و هنری
  • مقاوم در برابر مواد روغنی و ازن
  • حلال چسب آهن

    حلال چسب ماده‌ای است که برای حل کردن انواع چسب استفاده می‌شود. حلال مناسب چسب‌هایی که بر پایه آب هستند آب است اما برای انواع دیگر چسب باید از حلال مخصوص به خودشان استفاده کرد. آب، سرکه، استون و … از انواع حلال‌های چسب است. بیشتر چسب‌ها بر پایه استون بوده که می‌توان با استفاده از آن لکه‌های ناشی از چسب را پاک کرد اما مشکل این جا است که استون علاوه بر چسب ممکن است به رنگ یا بافت آسیب برساند.

حلال چسب آهن ایزوپروپیل بوده که چسب آهن را در خود حل می‌کند.

کاربرد چسب آهن

چسب آهن کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد که در ادامه به برخی آنها اشاره شده است

  • استفاده از چسب آهن برای کفش
  • استفاده از چسب آهن برای چرم
  • استفاده در صنعت الکترونیک به‌جای لحیم
  • چسباندن روکش پلاستیکی و پارچه‌ای و پوشش‌های تزیینی
  • چسباندن فلزات مانند آلومینیوم، تیتانیوم، مس، برنج و….به سطوح مختلف
  • چسباندن انواع فوم، فیبر، نمد، چوب، شیشه و فلز
  • پر کردن حفره‌ها و ترک‌ها
  • تعمیر انواع چرم طبیعی و مصنوعی، روکش‌های پلاستیکی و پارچه‌ای، انواع فوم، فیبر، نمد، چوب، شیشه و فلز

قوی ترین چسب آهن

همانطور که اشاره شد به طور کلی سه نوع چسب را می‌توان به عنوان چسب آهن استفاده کرد. از بین این محصولات، چسب‌های اپوکسی بیشترین میزان چسبندگی را بین آهن و آهن ایجاد می‌کنند. با استفاده از این چسب قوی، فلزات مختلف را می‌توان به یکدیگر چسباند. این چسب‌ها دارای از دو جزء چسب و هاردنر تشکیل می‌شوند. این نوع چسب پس از ترکیب این دو جزء می‌تواند مقاومت اتصال بسیار خوبی بین دو فلز مختلف ایجاد کند.

استفاده از چسب آهن بجای جوش

ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که یا می‌تواند از چسب آهن بجای جوشکاری استفاده کرد؟ پاسخ این سؤال به نوع چسب و کاربرد شما بستگی دارد. برای مثال اگر سطح چسبندگی بین دو ماده کم است، استفاده از چسب آهن به جای جوش توصیه نمی‌شود. چسب‌های آهن متداول در بازار برای مصارف عمومی که نیازی به تحمل وزن بالایی نباشد مناسب هستند؛ اما باید توجه داشته باشید که برای مصارف صنعتی و سنگین این چسب‌ها مناسب نبوده و جوشکاری همچنان گزینه بهتری است.

 

نوع خاصی از چسب با نام چسب ساختاری (Structual Adhesive) برای مصارف صنعتی ساخته شده تا قدرت چسبندگی بالا با ماندگاری و دوام زیادی را ایجاد کند. برای مثال شرکت خودروسازی آئودی به تازگی از این نوع چسب در خطوط تولید خود استفاده می‌کند. صنایعی هوایی و صنعت ساخت و ساز نیز در سال‌های اخیر از این نوع چسب بهره برده‌اند.

معرفی چسب برای چسباندن آهن به آهن

چسب‌های آهن یا فولاد رایج در بازار، برای مصارف عادی و چسباندن قطعات آهنی به یکدیگر مناسب هستند. یکی از پرفروش‌ترین محصولات بازار در این زمینه، چسب آهن هل (چسب فولاد هل) است که می‌تواند انواع فلزات را به یکدیگر و سایر مواد مانند پلاستیک، مصالح ساختمانی، شیشه و … بچسباند. این محصول، تحمل دمای مناسبی داشته و تا دمای ۱۳۰ درجه مقاوم است. سایر برندها نیز محصولات باکیفیت و متنوعی را به بازار عرضه کرده‌اند؛ اما اگر به چسبی قدرتمندتر برای فلزات مختلف نیاز دارید،‌ باید از سایز گزینه‌ها مانند چسب اپوکسی استفاده کنید.

قیمت چسب آهن و بهترین نوع آن

شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید چسب و مواد شیمیایی فعال هستند که از جمله بهترین چسب آهن می‌توان به چسب آهن رازی، هل، بل و 8888 اشاره کرد که بسته به نوع کاربرد می‌توانید یکی از انواع آن را انتخاب کنید. فروشگاه اینترنتی چسب پلاس  مجموعه‌ای متنوع از محصولات برندهای مختلف را گردآوری کرده است. لیست انواع چسب های موجود در وبسایت شامل: چسب‌های مصرفی در صنعت چسب گرانول ، چسب سیلیکون ، چسب حرارتی ، چسب چوب ، چسب وکیوم و چسب‌های مصرف خانگی چسب نواری ، چسب قطره ای ، چسب 123 ،  چسب آهن . چسب دوطرفه است.

سوالات متداول

آیا می‌توان از چسب آهن برای چسباندن لوازمی که با آب یا غذا به صورت مستقیم در ارتباط هستند استفاده کرد؟

خیر. تمامی چسب‌ها از مواد شیمیایی تهیه شده‌اند و در ارتباط با مواد خوراکی یا آب ممکن است باعث فساد یا تغییر رنگ و مزه آن شوند پس بهتر است چنین ریسکی انجام ندهید.

آیا می‌توان از چسب آهن به جای جوشکاری استفاده کرد؟

تا حد زیادی به ماده‌ای که می‌خواهید بچسبانید بستگی دارد. اگر وسیله تحت نیروی کششی یا سایشی قرار ندارد در اکثر موارد می‌توان از چسب آهن به جای جوش استفاده کرد.

حلال چسب آهن چیست؟

آب، سرکه و استون از انواع حلال‌های چسب آهن است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *