چسب پلی اورتان و کاربرد آن

چسب پلی اورتان و کاربرد آن

چسب پلی اورتان یا چسب پلی یورتان که با علامت اختصاری PU نیز نمایش داده می‌شود، چسب‌های بسیار متنوعی هستند که از یک پلیمر یا زنجیره‌ای از مولکول‌ها ساخته شده‌اند. از پرکاربردترین چسب‌های پلی اورتان می‌توانیم به چسب چوب پلی اورتان، درزگیر پلی اورتان، چسب ساختمانی پلی اشاره کنیم.

بدیهی است که کاربران به این چسب‌ها لقب چسب نصب داده‌اند، زیرا از آنها برای اتصال قطعات به فلز، پلاستیک یا حتی شیشه استفاده می‌شود. همچنین پلی اورتان می‌تواند به یک فوم منبسط شونده برای عایق کاری و آب بندی ترک‌ها تبدیل شود و در کاربردهای مختلفی از جمله فوم‌های نرم، فوم‌های سخت، الاستومرها، چسب‌ها، پوشش‌ها و پایه‌های رنگی استفاده می‌شوند.

اشکال مختلف پلی یورتان

پلی یورتان را می‌توان به اشکال مختلفی مانند محصولات فوم، فیلم، الاستومر، پودر، مایع و امولسیون تولید کرد.

چسب ماستیک پلی یورتان

درزگیر یا چسب پلی اورتان در واقع یک درزگیر الاستیک تک جزئی است که در رطوبت و در دمای اتاق خشک می‌شود. از درزگیر پلی اورتان می‌توان برای آب بندی و چسباندن سطوح مختلف استفاده کرد.

مهمترین دلیل یا مشخصه‌ای که باعث می‌شود درزگیر پلی اورتان به‌طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرد، خاصیت ارتجاعی خوب و در عین حال قدرت چسبندگی فوق العاده بالای آن بر روی سطوح مختلف است. لازم به ذکر است که این نوع چسب‌ها مقاومت خوبی در برابر ضربه دارند، علاوه بر این مقاومت مکانیکی این چسب‌ها در مقایسه با سیلیکون بسیار بیشتر است.

درزگیر پلی اورتان، ارگانیک و طبیعی است، در حالی که درزگیرها و چسب‌های مبتنی بر سیلیکون غیر آلی هستند. به‌دلیل ماهیت ارگانیک درزگیر پلی اورتان، این درزگیرها نسبت به برخی از چسب‌های سیلیکونی با کیفیت، دوام کمتری دارند. به‌عنوان مثال ماندگاری درزگیر پلی یورتان بین 5 تا 10 سال است (بسته به تولید کننده درزگیر پلی یورتان و مواد و فرمولاسیون) اما ماندگاری درزگیرها و چسب‌های سیلیکونی 10-20 سال است.

انواع چسب ماستیک پلی یورتان

درزگیر پلی اورتان خود تراز یا Self-leveling

چسب یا درزگیر پلی اورتان خود تراز، در واقع یکی از کم غلظت ترین انواع چسب‌های پلی اورتان است که برای آب بندی کف طراحی شده است. در واقع این درزگیرها به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که برای درزگیرهای خارجی و محیطی قابل استفاده بوده و در برابر عوامل تهاجمی مانند روغن، بنزین و مواد روغنی مقاوم می‌باشند.

ماستیک پلی یورتان Low-Modul

این نوع درزگیر پلی اورتان برای درزگیرهای ساختمانی که نیاز به جابجایی زیاد دارند استفاده می‌شود. این ماستیک‌ها برای انواع امور درزگیری و آب بندی ساختمانی و صنعتی و آب بندی درز بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ماستیک پلی یورتان ساختمانی یا Construction

از این ماستیک پلی یورتانی برای تمامی درزگیری های معمول ساختمانی و صنعتی و همچنین چسباندن های رایج در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی استفاده می‌شود. ماستیک پلی یورتان ساختمانی از نظر ساختاری مقدار بیشتری چسبی داخل خود دارد. اتصال فلز به فلز، اتصال فلز به بتن، اتصال فلز به شیشه از مواردیست که می‌توان از چسب پلی یورتان استفاده کرد.

ماستیک پلی اورتان Auto-Glass یا چسب شیشه اتومبیل

این سری از چسب‌ها و درزگیرهای پلی اورتان برای چسباندن شیشه عقب خودرو و شیشه جلو خودرو استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای این چسب پلی اورتان می‌توان به چسباندن شیشه قطار، چسباندن شیشه واگن و همچنین اتصال شیشه شارژر و اتوبوس اشاره کرد.

اهمیت خرید ماستیک پلی یورتان مناسب

درزگیرهای پلی یورتان به‌دلیل قدرت چسبندگی فوق العاده عالی، انعطاف پذیری بالا در دماهای مختلف، ضدآب بودن قدرت چسبندگی، امکان رنگ کردن و سمباده کاری روی چسب، حفظ کارایی در شرایط آب و هوایی مختلفی و غیره که دارند برای آب بند کردن درزهای حمام، استخر، لوله‌ها و درزبندی قطعه‌های سیمانی یا بتونی، مخازن آب آشامیدنی، تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب، مبلمان، خودرو سازی و چسباندن آینه و شیشه به سطوح دیگر و غیره کاربرد دارند.

خرید اینترنتی چسب پلی اورتان از رایمند تجارت

اگر قصد خرید چسب پلی اورتان را دارید اما به‌دلیل شیوع همه گیری کرونا، آلودگی هوا و یا کمبود وقت امکان خرید حضوری را ندارید ما فروشگاه اینترنتی رایمند تجارت را به شما پیشنهاد می‌کنیم، این فروشگاه با داشتن تنوع بسیار بالای انواع چسب با مناسب‌ترین قیمت توانسته است به بهترین شیوه نیاز مشتریان را برطرف کند.

 

سوالات متداول

۱- هزینه خرید و قیمت چسب ماستیک پلی یورتان چقدر است؟

قیمت چسب ماستیکی پلی یورتان PU به اندازه و چند میلی بودن چسب و مارک و مدل آن بستگی دارد. از حدود ۱۰۰ هزار تومان برای پلی اورتان کارتریج فلزی شروع می‌شود ولی نوسانات بازار هم در قیمت روز چسب تاثیر دارد. برای گرفتن قیمت با کارشناسان فروش رایمند تجارت تماس بگیرید.

 

۲- روش استفاده از چسب پلی اورتان ماستیک چگونه است؟

ابتدا باید سطح کار را کاملا تمیز کنید که چربی، گرد و غبار و کثیفی نباشد. بعد ماستیک پلی اورتان را به کمک پمپ تفنگی به درز کار تزریق کنید. فقط این کار را سریع و کمتر از ۳۰ دقیقه انجام دهید.

 

۳- شرایط نگهداری از چسب پلی یورتان ماستیک چگونه است؟

چسب‌های ماستیک پلی یورتان باید در محیط خشک، خنک و تاریک به دور از رطوبت و گرما نگهداری شوند. بهترین دمای نگهداری ماستیک پلی یورتان بین 5+ تا 40+ میباشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *